onsdag 5 juni 2019

God morgon Biancas vänner



I dag är vi uppe med tuppen, eller rättare sagt med göken, måsen, gåsen och alla dom andra som redan är i full gång. Torekov idag, klarar vi det. Östlig vind som vänder på syd ut på dagen. Vi vill ha med oss det mesta av det bästa. Nu är kaffet klart. Två mackor, sedan går vi.
Ankaret upp precis 05:00. Satte segel och gled ut av ankarviken.
"Torekov, Bianca! Torekov!"
"Ska göra mitt bästa Kapten."
"Ojojoj!! Sex sju åtta knop på direkten! Det är Torekov om åtta timmar!"
"Mmmm. Du sköter seglen bra Kapten."



"Nu passerar vi Ringhals, Bianca. Det blåser mellan åtta och tio. Jag tänker vi får ta ett rev i båda stor och för. Du gör bra fart, Bianca, men jag märker hur du får jobba hårt."
"Du känner mig så väl, Kapten. Helt rätt beslut."
"Det har varit rätt mörkt mot nordväst sedan vi gick ut, Bianca. Inget roligt inne i dom molnen kan jag garantera. Jag har kollat SMHI. Åska och dunderregn. Jag tror vi klarar oss undan."




"Hoppas så, Kapten..."



"Du har varit tyst ett tag, Kapten."

Vi har varit ute i sex timmar. Vinden har drejat på syd, blåser mycket kring 10 ms, och vi går på skarp kryss. Sjö och ström emot ger svag framdrift mot målet. Ja, Kaptenen har varit tyst. Bianca kämpar på med ett rev i storen.

" En sjöman kommer när han kommer, inte när han vill, Bianca. Kämpa på lilla gumman."



Igår var det svampsoppa vid lunchtid. Idag serverades ärtsoppa. Den första på pulver. Den andra ur burk. Allt är som känt relativt. Dom som inte ser några Michelin stjärnor i det här har aldrig tvingats utsätta lunchen i hög sjö och känna suget efter den varma soppan växa fram. Konsten är att balansera soppan upp i sittbrunnen utan att den kantrar. Matrosen Fredrik vet mycket väl hur det snabbt blir totalt haveri.

"Bianca! Ser du Hallands Väderö?"
"Gör ej så, Kapten. Du vet mycket väl att jag inte kan se. Men jag litar på dig. Är det långt kvar?"
"Med den här vinden ungefär två timmar. Kör vi motor kan vi vinna femton minuter."
"Vad skal vi med dom minuterna? Dom finns även här."
"Ojoj Bianca, nu var du djup! Og sedan du inte kan se har du hellre inte läst dig till det. Alltså måste du ha tagit det från egen köl...från djupet liksom."
"Kaptenen tränger inte va spydig!"
"Ursäkta, Bianca. Håller med dig. Men det var ju lite roligt?"

Några timmar senare:

"Bianca"
"Ja?" 
"Vi missade Torekov..." 
"Men orkade vi inte??? Vi var ju nästan där??" 
"Helt rätt Bianca, men jag var inte så sugen på Torekov. Långhelg och mycket partaj där ikväll. Några timmar extra så är vi hemma på Råå och du får ligga på din egen plats. Och imorgon blir du städad och spolad."
"Oj då! Det var snabba beslut. Men absolut bra, Kapten."
"Får man tacka för seglatsen, Bianca. Som vanligt har du skött dig bra. Jag känner mig trygg med dig." 
"Tack samma, Kapten. Hälsa Rederiet." 



2 kommentarer:

  1. Visserligen varmt,men den friska sydvästen orsakade långa ben för Kaptenen och hans Bianca enligt AIS på sin väg mot Torekov. Imorgon samma väder säger SMHI.Lugnare sjö i Sundet får vi anta. Ha de.

    SvaraRadera
  2. Joda. Du må ha selskap på båten. Men arti å lese 😁

    SvaraRadera