torsdag 4 augusti 2022

Rederiet mönstrar av

Så kom dagen då det var dags för Rederiet och matros Folke att mönstra av för den här gången. Som planerat blev det i Bergen.


Det kunde inte blivit sorgligare. Regnet öste ner och det var inte möjligt att skilja det som kom ovenifrån från avskedstårarna.


Efter nästan sex veckor ombord fattade inte lilla Folke varför Kaptenen stack iväg och lämnade Rederiet och honom på kajen i Bergen.

Det var planerat träff för veteranfartyg och andra gamla fordon i Bergen den här helgen. På väg söderut mötte vi flera flotta fartyg.


Ett ska lyftas fram. Det är Hestmanden sjösatt 1911 för kusttrafik i Norge. 



Skipet er det eneste gjenværende som kom uskadet fra både første- og andre verdenskrig.

«D/S Hestmanden» gikk i starten av første verdenskrig i kystfart. Men var ved noen anledninger over Nordsjøen med trelast og jernmalm ut, og kull tilbake.

Høsten 1915 gikk D/S Hestmanden i den viktige, men farlige, kullfarten mellom Storbritannia og Frankrike. Skipet returnerte til Norge juli 1916 for å gå i den risikable Nordsjøfarten. Skipet var litt senere med i en konvoi til Arkangelsk med 15 andre skip.

Da Tyskland angrep Norge 9. april 1940 lå «Hestmanden» i Harstad, i nordgående rute mellom Oslo og Kirkenes. Hun fikk seile uforstyrret til Kirkenes, før hun ble rekvirert av den norske marine for å utføre militære oppdrag i nordlige farvann, blant annet ved å frakte soldater. Etter hvert ble «Hestmanden» løst fra rekvisisjonen og under Nortraships administrasjon satt inn i britisk kystfart fra januar 1941.

Den mest dramatiske hendelsen var et tysk flyangrep i Swansea Bay i mai 1941. Den 24. mai kl. halv seks på ettermiddagen, ble skipet angrepet av et tysk fly like utenfor Swansea. Ved angrepet befant kapteinen, 1.styrmannen og rormannen seg på broen mens de to britiske skytterne var på båtdekket. Flyet kom lavt og ble først observert da det var 2-300 meter fra "Hestmanden". Flyet tok borti aktermasten som brøt tvert av og falt ned på broen. Fem bomber ble sluppet og en tok vannet like foran forstevnen. "Hestmanden" fikk kort etter los ombord, og gikk inn til Port Talbot for et av sine mange reparasjonsopphold.

At skipet til stadighet slapp unna de store ulykkene gjorde at hun fikk tilnavnet "det heldige skipet, og i 2012 ble det laget en dokumentar, «DS Hestmanden – A lucky ship». Flere enn 1100 norske skip gikk tapt i de to store krigene, men «Hestmanden» overlevde. Underlig nok vil kanskje noen si, med tanke på at hest betyr ulykke til sjøs.

En av hendelsene som gjør at skipet fikk betegnelsen, var da hun ikke klarte å holde følge med resten av en konvoi under første verdenskrig. Kapteinen om bord bestemte at de skulle ankre opp, og ikke forsøke å ta dem igjen. Konvoien ble oppdaget av tyske fly, og samtlige skip ble senket. Noen dager senere kom «Hestmanden», helt alene, og helt uskadet.

Kaptenen har sikret i en vik för natten. Ett tag trodde han det skulle bli en mild och fin kväll. 


Men nu sjunker temperaturen och i natt ska vi ner i tie grader. Vi hann med ett kveldsdopp. Femton grader i sjön. Kan va värmerekord på den här resan.

God natt!

1 kommentar:

  1. Saknar dig Kapten hälsar Rederiet och Matros Folke

    SvaraRadera