Och problemet förstärktes av att vi inte hade sjökort i plottern över danska kusten. Dom filerna råkade vi slätta i Kristiansund. En mengd datastrul som förstörde en hel dag i Skagen, resulterade inte i annat än frustration. Detaljerna drar vi inte här, men Kaptenen fick utstå med att så får det va tills vi kommer hem till Råå.
Back to basic!
Kaptenen letade fram ett gammalt papperssjökort från 1980 som lägat oanvänd i sjutton år. Det följde med förra båten. Koordinaterne som visade vår posisjon visades i plottern. Nu gällde det att komma ihåg vad man lärde på skepparutbildningen.
Med papper, blyertspenna och kompassen i kikaren var det möjligt att se var ungefär vi befann oss, men med låg noggrannhet vad gällde djupförhållanden. Längs danska kusten är det grunnt många sjömil ut från land. Det gick trögt med vind och ström imot.
Sen kväll gick vi in till Hals vid inloppet till Limfjorden. Inte in i hamnen, men ankrade utanför.
Vi hann precis solnedgången och ett kvällsdopp.
Opp med tuppen nästa dag och ut halv fem till samma sol men nu för uppåtgående.
Kvällen innan hade vi noggrant kollat prognoserna för vind och ström. Inget åt slumpen idag. Nära på nittio sjömil till Gilleleje. Var det möjligt?
Går alltid att prova.
Några timmar ute skimtades vindsnurror i horisonten. Det kunde vi inte förutse med våra tillgängliga resurser. Vi var sydväst av Anholt och ju närmare vi kom ju fler blev det.
Gå utan om?
Dom täckte hela horisonten.
Får man segla genom?
En vaktbåt skimtades och Kaptenen gjorde flera försök på att få kontakt via VHF. Till sist svarade dom. Fick vi gå genom?
- Yes, it's ok but be careful with the turbins.
Vad annars, tänkte Kaptenen, och tackade för svaret.
Några som har anpassat sig till den nya tekniken är ålakråkorna/skarvarna som vilar ut på dessa perfekt tillpassade skapelser.
Lite och ingen vind men Yanmar kämpade på utan avbrott i tretton och en halv timme.
Precis arton noll noll gled vi in i hamnen.
Vilken resa! Jag är imponerad!
SvaraRaderaTack för trevlig kommentar.
SvaraRadera