söndag 17 juni 2012

Stavanger - Haugesund

Jag har fått kritik för att jag skickar ut svordomar över nätet. Det har sina orsakar men jag är en snäll gubbe så jag tar det till mig och lovar att se positivt på livet från nu.

Vi ligger i Koppervik, en liten hamn på Karmöy. Inte mycket mer att berätta om platsen. Just nu på morgonen är det ett vackert regnväder som slipper sina trevliga, gigantiska droppar på Bianca och ser till att hon tvättas i sötvatten. Bort med allt salt. Då vi kom in igår kväll efter ett kort sträck på 22 nm från Stavanger hade jag planerat en trevlig middag ombord, men vi hade otur och förtöjd utanför en pizzeria....

Idag ska vi njuta av den underbara friska nedbörn som kommer in från Atlanten. Troligen blir det motor upp sundet mot Haugesund där vi planerar att titta på staden som ska vara lite speciell med mycket gamla hus och trånga, krokiga smug. Hoppas även hitta en trevlig hamn med dusch och möjligheter att tvätta lite kläder. Återkommer med rapport.

Grattar Emil som har födelsedag idag! Hurra, hurra, hurra!

Dagens etap blev kort. Endast 10 nm men vi ville se Haugesund. Stannar här till i morgon bitt. Sedan väntar en liten bit öppet hav men inget problematiskt.

Nu är det lunchtid: egg, bacon and beans. Kocken är klar om någon minut.



Nedan några foton från dagens etapp:

Regn och dimma men till vänster platsen där vikingkonungen kontrollerad all sjögående trafik längs med kusten. Till höger en oljetankare i upplag. En snygg kombination...

Det var lite strömt i sundet. Kan gå upp i fem knop, men att hissa båten upp....


Kopia av vikingkrigsskepp i full skala. Sjösatt förra månaden. Imponerande storlek. Upp i tre hundra skepp av den här storleken kunde konungen mobilisera till en sjöslag.

Alltid lite skumt att gå under en bro....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar