Innan vi åkte på den här turen hade vi beslutat oss för att inte stressa. Oavsett vad som hände så skulle vi inte låta oss störa och triggas till att ta loss i gryningen eller segla in i svarta natten. Då vi tog loss i Kalmar var det redan sent på dag. Kaptenen hade åkt buss och jagat sitt sjökort och Rederiet hade gjort något annat...telefonmöte med Nederland! Det kallar man semester det! Vi hade redan planerat att gå till Kalmar för att hinna Västervik till helgen...ser ni???? vi är redan i gång med att jaga tidtabeller och distanser!!!
Vi kom till Kalmar vid midnatt. Rederiet första nattsegling i kustnära områden där man måste segla på fyrar. Inseglingen till Kalmar är inte enkel. En lång smal led mot det gula ljuset som inte ger något utrymme för avvik från rätt kurs. I mörkret är alla katter grå och man ser inte skillnad på röda och gröna sjömärken (om man har tur att se dom). Autopiloten var mycket bättre än kaptenen att klara uppgiften. Kaptenen tappade fokus och kollade andra saker medan autopiloten inte låt sig störa. På väg in i mörkret mötte vi lotsbåten som gick ut med sina många lanterner. Häftigt i mörkret.
Inne i hamnen var det svårt i mörkret att se vilka platser som var lediga. Efter lite sökande bestämde vi oss för att gå på utsidan av en gammal stålbåt. Dörren i styrhuset öppnades och där blev vi bestämt avvisade. Holländarjävlen ville inte ha någon båt vid sin sida. Han hade inga argument, ville inte att vi förtöjde i hans båt!!!!???? Otroligt!!!! Mitt i natten!!! På sjön där grundreglern är att man hjälper varandra!!! Vi skällde ut gubbjävlen efter bästa förmåga men brann självsagt inne med många goda utskällningar som vi kom på efter kvart. Vi tog peil på en annan båt där det fortsatt såg ut att vara vakna människor ombord och den här gången gick det bra. Självklart var det en norsk båt på besök i Sverige som önskade oss varmt välkomna och hjälpte till med tamparna.
Det blev några timmars sömn innan vi på nytt stack iväg reda 07:45. Nu planerade vi att gå till Ölands norra udde men så blev det inte. Ute i sundet låg vår gamla vän Nordavinden och väntade. Då Vinden konstaterade att vi var kommit väl iväg, drog den till i styrka, riktade sig in rakt i fören och byggde upp reella vågor som fossade mot Biancas stäv. Vi noterade periodvis 11 Ms och Bianca stod nästan stilla när hon brakade ned i de största sjöarna. Det ristade och small och vid ett tillfälle dök hon in i en våg så hela förskeppet tvättades i sjövatten. Efter en timme tröttnade vi och beslöt oss för att göra etappen kortare. Det blev enbart 17 Nm och vi hamnade i Borgholm på Öland.
Vi ligger bra förtöjda. Har varit på Systemet och bunkrat ankardram och ätit pizzabuffet. Sedan blev det gröna drinkar (någon nostalgisk greja Rederiet hade för sig) på Hotell Sand. En mycket trevlig dag men den har sitt pris: vi ligger betydligt efter tidtabellen (som vi inte har för vi ska inte stressa under den här seglatsen). I morgon ska vi vara i Västervik. Det blir fort tie timmar....
Nu sover Rederiet i soffan. Snarkar lite sött och drömmer säkert gröna, sköna drömmar. God natt!
Ser dere er kommet til Vestervik så flott, vi var jo i Valdemarsvik like ved. også Fyrodden og Grytt var vi innom. Nå er det mest maling og beis på hytta etter rørlegger reddet det nye kloakkanlegget de hadde montert feil. Flott sommer med klem fra oss
SvaraRaderaHej! Spännande att följa er seglats!
SvaraRaderaKommer ni in i Stockholm? estimated arrival?
skepp o'hoj
thomas & susann
Trevliga inlägg om seglatsen, mer spännande än SVDs sommarföljetong. Men Rederiet, på en båt är det KAPTEN som bestämmer. Men det har väl Rederiet lärt sig nu efter irrturerna i Blekinges skärgård.
SvaraRaderaTarns Sjövärn
Först till Tarns Sjövärn vill Rederiet bara meddela att Kapten är Kapten på båten men behöver ibland en varsam hand som hjälper honom att fatta rätt beslut.
SvaraRadera