torsdag 18 juli 2013

Nytt sjökort testas rejält!

En underbar morgon i Karlskrona med lätt löpning, en busstur och proviantering! Bianca kastade förtöjningarna vid 13.30 och styrde mot .... Det hade Kapten och Rederiet inte bestämt mer än att fören skulle peka mot Öland. Rederiet var lätt missnöjd med Kaptens planering och gav lite lätt uttryck för det! "Alla andra båtarna går under bron" Kapten gillar inte broar som inte är typ Öresundbrostorlek. Vi sparar tid ( öh tid har vi gott om) och behöver inte ut i motvinden! Det tog skruv på Kapten. Med svår ångest seglade, nä vi gick för motor riktning bron med höjd 18 m. Biancas mast är 17 m. Gulp kommer detta att gå bra!! Rederiet och Kapten höll andan precis när masten var under bron. PUH! Det gick fint! Färden fortsätter i en ränna ut mot öppet hav men plötsligt ändrar sig Kapten! Det är för grunt, vi får ta en annan väg. Tja där förlorade vi 1-2 timmar men vad gör det! Härlig segling! Ett rådslag om hur långt vi skulle idag!! Mörbylånga, Eksnäs! Kalmar? Det är långt säger Kapten! Vi har inte bråttom, vi skulle ju myssegla och ta det lugnt!  Äsch vinden är härlig och Bianca surfar fort fram och Kapten och Rederiet fattar beslut att testa det nya sjökortet helt ut och Bianca och hennes besättning är i skrivandes stund ff inte i Kalmars hamn men ser den. Happy sailing!
-------------
Nu är det faktiskt så här att Rederiets missnöje inte var så lite. Kaptenen var under hårt press och fick ge sig i sitt trygghetssökande och kliva in i ångestens mörka rum för att få upp stämningen ombord. Kaptenen saknade underlag för denna alternativa rutt rakt västerut från Karlskrona. Visst fantes den i plotterens digitala karta, men det fantes inga siffror i en mycket smal ränna som ledde ut sista biten till öppet vatten. Djupområdet var tre meter...

Även rysska ubåtar har besvär i det här området.


Bron var ett kapitel för sig. Om ni inte har varit med i en segelbåt som ska under bro, känner ni inte till detta visuella bedrag som gör att det alltid verkar som masten är alldeles för hög och ska ta i, även under Öresundsbron. Nu hade vi en bro som endast var en fjuttig meter höger och vinden tog ganska bra. Om något skulle hända.... Förstaget small av och masten trillade ned.... Nej, det var inte att tänka på. Var bron 18 meter hög och Bianca 17 så fick det gå. Vi tuffade in precis i mitten där det är som högst, tittade upp de sista meterna innan....och Kaptenen kan lova att om det var första gången ni var med och även var ansvarig för att fatta beslut, hade ni skrikit i panik: BACKA! BACKA! VI GÅR I BRON!!!!!! Nu hände inte det. Som vanligen gled Bianca med sin stolta mast in under och ut på andra sidan utan att vi hörde något eller såg något traumatiskt. Kaptenen gjorde korsets täcken...

Nästa svåra bit var den lilla sträckan ut i öppet hav. Men när djupgivaren började visa ned mot 2 meter och plottaren inte kunde enas med vad Kaptenen såg vad gällde sjömärkenas fysiska placering, och här var avvikelsen många meter, kände inte Kaptenen sig så väl, gjorde en krapp u-törn, och satte kurs in i ett omärkt men lite djupare område där det såg ut att vara möjligt att ta sig ut i säkerhet. Kom ihåg att vi är i militärt område utanför Karlskrona, orent och otrevligt, och att även ryska marinen missade grovt under sin navigering här....

Under nästa timmen var det att noggrant följa loggens djupsifror, navigera båda med plottern och på gamla visuella sättet tills vi åter var ute i öppet farvatten.

Nu hade vi hamnat mycket längre söderut än planerat och det ville bli sent om vi skulle hinna till Kalmar på den här etappen...

1 kommentar:

  1. Mhm... Her må Rederiet lære seg forskjellen på rollene:
    På land og i alle administrative beslutninger så er Rederiet enerådende, også i ansettelse av Kaptein.

    Til havs er Kapteinen enerådende i alle beslutninger. Er Rederiet så uheldig å være med til havs, så er Rederiets representant også underlagt Kapteinen. Legger man derimot til kai, snus maktforholdet i det man er fortøyd og sikret.

    Her ser vi jo tydelig hva som skjer når Rederiet legger seg borti navigeringen og går utover sitt embede. Både grunnstøting og mastebrekk truer, og Kapteinen må overstyre.

    Vel vel, bra det gikk bra!

    Emil ;)

    SvaraRadera