söndag 12 augusti 2012

Bianca i Skagen

På ett vis otroligt men Bianca ligger åter förtöjd i Skagen efter 207 Nm, Stavanger - Skagen på två dygn. Första biten blev det segling med fin vind akter och vi riggade till vår nya spribom med remmar. Mastfästet var nämligen sönder. Under sista natten fick vi gå for motor. Man har lärt sig att vara glad i Yanmarn...
Vi har varit i Skagen förut och samma tjejen som ville slänga Emil och Skepparen ut av duschen för det var dags att stänga då vi var här 11 juni, kom nu och skulle ha hamnavgift direkt efter anlopp. Skepparen pratade om förra besöket i juni, vilket hon mindes, och charmade i övrigt efter bästa förmåga så hon råkade tappa din biljettmaskin och kontantväskan rakt i sjön - och där sjönk den till botten utan att vi hann göra något... Skepparen funderade först på att dyka, det var endast 3 meter, men tänkte ut snabbt ut en bättre lösning: att dragga med stora, fina torskkroken som vi använde under fisket i Norge.

Glad för att fått tillbaka väska och pengar :-)

Sagt och gjort: Vi satte kroken på en lina och sänkte ned den i vattnet, draggade fram och tillbaka två gånger: simsalabim! där satt den, dyrbara väskan! Det var bara att hala varsamt upp till ytan, sänka sig ned och plocka upp grejerna och lämna över till biljettdamen. Hon var så nöjd och glad att vi fick pengarna tillbaka som vi nyss betalade! "Det er dejligt å väre norsk i Danmark!"

I övrigt var natten lite jobbig. Vi sov endast sex timmar förra två dygnen och fick styra manuellt orsakat av den grova sjön som kom akterifrån. Matrosen sov upp sig från elva på kvällen till klockan tre. Då tyckte skepparen det var nog och purrade gossen som sov djupt och skönt på britsen i cockpit. Matrosen fick uppleva en fantastisk natt som började med en fin solnedgång och sedan månsken.

Natten smyger sig på...eller är det morgonen som kommer...

När natten övergick till morgon såg vi en härlig soluppgång. Det är inte ofta man får uppleva detta, vilken livskvalitet!
Helt ensam var vi inte på havet utan hade sällskap av flera andra fartyg, några puttrade på lite stilla och andra hade mer bråttom.

Se upp! Den går mellan Norge och Hirtshals i 38,6 knop!

Efter det kojade skepparen i fyra timmar (faktiskt 5 timmar matrosens anmärkning...), kände sig medvetslös när han vaknade, och tog nästa passet över Skagen i underbar sol och stilla. Plagg för plagg kunde man plocka av sig ullen utan att frysa!

Viktigt att ha koll framför båten
men de kan även dyka upp akterifrån...
Under natten hörde vi på VHF'n att en annan båt grundstött utanför Lindesnes söder i Norge där vi själv passerade några timmar tidigare. Båten havererade och man sökte nå två personer. Vi följde söket en tid på VHF'n och hur det gick kan ni se på länken http://www.l-a.no/nyheter/article6578.ece...

En båt med två personer havarerade i natt,
man måste ha koll på skären under ytan

Vid lunchtid vaknade byssglunten och började pyssla i byssan. Skepparen satt vid rodret, i solen och powernappade lite småbitar sövn. Från byssan sågs en mycket cool och avslappnad kapten (matrosens anmärkning).

Kaptenen har fullt koll
och styr Bianca över Skagerak med vänsterfoten...
Efter litt tid dök kockmatrosen upp i luckan med den mest underbara lunch man kan tänka sig. Det inte mycket bra mat som kommer från brittiska öarna, men ägg, bacon, baked beans with fried tomatos, det är en mycket bra uppfinning! Vi åt och mysade. Vilket härlig seglats över Skagerak!!!

Innan Skagen halades norska destinationsflaggan som varit uppe i nie veckor och ersattes av en mindre dansk (he, he,,,) Lite vemodig tyckte skepparen, men nu var norska äventyret slut.
I morgon går vi till Göteborg med matrosen. Sedan fortsätter skepparen hem till Höganäs.