tisdag 28 juli 2015

Kortaste seglatsen hitintills

Nu skulle vi få tag på en ny glasflaska och det var dagens utmaning. I Marinan i Oban fanns inget annat än dusch, restaurang och hyfsat (o)trevlig personal som bara sa -nä vi kan inte byta flaska och vi vet inte mer...
I alla hamnar finns det som tur är "gubbar" (säkert också gummor men Rederiet har inte sett eller pratat med så många för de är oftast nere i ruffen och är säkert väldigt husliga eller dricker champagne!!) dom andas,pratar, meckar båt. Dessa gubbarna tar all anledning och dela med sig av sina erfarenheter till stor lycka för alla andra gubbar i hamnen. En sån gubbe träffade Kapten som hänvisade oss till nästa hamn i Oban.
Ok, sa Kapten, vi seglar till hamnen som vi knappt kan uttala, Dunstaffnage. (Kanske var därför vi valde Oban Marina för det är lätt att uttala :D) Det tog ca 30 min!!  Väl där backade Kapten in Bianca i "berthen" Rederiet var så imponerad. Nu fylldes det på diesel och vatten. En mycket vänlig hamnarbetare informerade oss om att de kanske kunde hjälpa oss med vår glasflaska! Äntligen någon som iallafall kanske kunde hjälpa oss. Vi fick numret till West Highland Gas!! Hm vi vill bara en liten campinggasflaska! Rederiet tog modet till sig och ringde. En vänlig man bad oss komma in med slang, gasflaskan och övergången så skulle de se om det gick att lösa! Från hamnarbetaren hade vi också gått telefonnumret till taxi. Nu blev Kapten snål och Rederiet såg en fin chans att få använda benen att faktiskt gå en längre sträcka än hamnens olika faciliteter. How far is it to Oban? frågade  Kapten. About 2 miles (2x 1,7 km). Vi började gå. Till slut hade Rederiet en hyfsat ilsk Kapten (han gillar inte att gå långt) bakom sig för det var åtminstone 4 miles till Oban centrum. 
Det tog 1h 18 minuter att gå samma sträcka som vi tidigare seglat (30 min) från den ena hamnen till den  andra. Men det var en succefull promenad. Det visade sig att West Highland Gas var våra frälsare. 

Vi fick t o m ett fantastiskt bra pris och nu var Kapten lycklig igen. "Vi tar en tar en taxi tillbaka sa Kapten! Så bra att även en stor Tesco låg brevid. Vi handlade och upptäckte en enastående service. Brevid utgången hade lokala Taxi hängt upp en telefon med direktlinje på väggen till sig. Rederiet lyfte på luren och vips var taxi beställd. 
Gas fanns nu ombord, hamnmästarna i Fort Williams, Corpach kontaktade, mat inhandlat så allt var nu klart inför The Habour Master from Tarn & The meteorologist ankomst på onsdagmorgon. 
Frågan var nu om vi skulle ligga kvar eller fortsätta till den viken som vi egentligen hade bestämt att förtöja i. Bianca blev liggandes i ... Oban en natt till fast i en ny hamn. Här fanns en ny pub för besättningen att undersöka 


1 kommentar:

  1. Sedan Rederiet mönstrade på märker vi , Biancas följare, att innehållet i rapporteringen har flyttat från sjöhavet till landbacken. Visserligen trevligt med info om geologiska fynd, grodyngel, pubrundor, whiskyprovningar, tågresor och tröttande marscher genom landskapet MEN... har Kaptenen övergivit Bianca ??!! Har Rederiet brädat henne?? Hur ska detta sluta? Vi är alla mkt oroliga.

    SvaraRadera