måndag 23 juli 2012

Storm i kastet!

Egentlig var vi allerede inneblåst, men i havna virket det relativt ok og yr.no varslet opp mot 14 Ms utenfor så vi besluttet oss for å gå til Nesna...
Förste varslet om at det kunne bli en utfordring kom med et vindkast som tok lua til Nisse allerede innenfor moloen. Vi fikk vende, fram med en båtshake, gå mot lua som drev med vinden, og visp....der hang den på kroken. Hardt babord for Bianca, akter på propellen og fram igjen, så var vi på rett kurs mot moloåpningen. Havna var bra den for utenfor mötte vi höy sjö og vind med en gang. Biancas normale fart på 6,5 knop ble det litt over tre, og det kjentes av og til som om vi sto helt stille för vi bikket over en bölgetopp og falt i den neste med et smell.

Men var vi ute fikk vi pröve... Vi gikk mot ei öy rett fram i håp om at sjöen ville legge seg når vi kom närmere. Men det her gikk sakte... Bianca stampet og slet i motvind og motsjö og vi skjönte snart alle tre at vi ikke kunne fortsette på den her måten. Vi så på alternativer og fant ei havn som lå en dröy time sör for oss. Da kunne vi legge om kursen og gå med vinden og bölgene i sida. Det blåste nå opp mot 17 i kastene og ökte gradvis til 18....19....og etter litt tid så vi 20! Ingen av oss har värt ute i så hård vind. Nå syntes skipperen det ble litt spennende også om vi fikk se 20,8 Ms som er begynnelsen på "liten storm". Bianca klarte seg nemlig fint og det var ingen grunn til å väre redd. Det er også ok å få egne erfaringer fra uvär og gjöre sin bedömmninger. Ellers er tallene i vindskalaen/vindstyrken bare spökelsestall som fantasien skaper dårlige vibber i forhold til. Blåser det opp i en situasjon man ikke kan komme seg ut av, er det godt å ha erfaring som demper redslen.

Det tok bare noen minutter så dro det til igjen med et nytt kraftig kast. Vindmåleren raste opp fra 14, passert fort tallene mot 20, dro litt på det og nappet til over 21 og litt til som skipperen ikke fikk med seg i konsentrasjon om å holde rett kurs og väre forberedt om det ökte på enda mer.
Men nå kom vi inn under land, riktignok men noen kraftige fallvinder fra fjellet, men mindre sjö og ganske ok forhold. Bianca töffet på og klarte snart 5,5 knop i le av det höye fjellet. Fallt litt tilbake når fallvindene tok tak i masten og presset imot, men vi närmet oss målet: Aldersundet i Luröy kommune. En liten havn på et enda mindre sted. Like för vi skulle gå inn kom en regnbyge så kraftig at vi knapt så land og fikk ligge litt på vente för vi tok sikte på moloåpningen og töffet inn.

Litt kraftig sidevind, men fortöyningen gikk fint. Rutinerte og sikre matroser på dekk sörget for det.Til vår store glede fantes det både landström og vann på gjestebrygga og her ligger vi godt i le for sörvesten. Det skal bli endra värre i morgen tirsdag, så vi må belage oss på å bli her et par dager.
Vi ser positivt på det: Vi ligger i ei bra havn, Nisse bli ikke sjösjuk, vi har det vi trenger for å holde oss törre, varme og mette. Tar regnet en lite pause kan vi gå en tur på land og se hva som finns der.... Vi skal bar ta oss til Rörvik i Nord-Tröndelag senast lördagmorgen så Nisse rekker flyet sitt kl 08:50. Torsdag og fredag skal det ha blåst fra seg så om nödvendig får vi ta de siste 110 sjömilene i et strekk.

Av en eller annen grund var det ingen som kom på å ta bilder da det blåste som best idag. Cecilias fine måkebilde fra Röst får bli dagens illustrasjon.